Acta Demodoci

22-01-2017

Tempus fugit!

6-6-2016

Nihil est toto quod perstet in orbe (Ovidius Metamorfosen 15.177)

Op de hele wereld is er niets dat blijft.

5-9-2016

Demodokos heeft zijn Meyerke-fantasie opnieuw ingestudeerd en op Soundcloud gezet. Eerste componistenliefde… https://soundcloud.com/bart-berman-demodokos/meyerke-fantasie

 

16-5-2016

Ovidius over de magische kracht van Orfeus’ lier. De bomen kwamen naar hem toe om te luisteren.

Umbra loco deerat; qua postquam parte resedit
dis genitus vates et fila sonantia movit,
umbra loco venit.

(Ov. Met. 10.88-90)

images

 

10-5-2016
Bijles Latijn. “O tempora, o mores”

25-4-16
Demodokos repeteert met zangeres Margreet Schuemie en gitarist Aktas Erdogan voor het Open Podium van zaterdag 21 mei, 15.00 in De Zalen, Riouwstraat 1, Den Haag. Demodokos’ liederen op teksten van Nederlandse dichters, gitaarduetten en een stuk voor gitaar solo. Wordt mooi!

18-4-16
Deze week gepubliceerd bij het MatchingArts Collective: een lied met gitaarbegeleiding op tekst van het gedicht Berceuse no. 2 van Paul van Ostaijen.
http://www.ma-collective.com/edition/sheet-music

berceuse_no__2_i

Acta Demodoci 11-04-201

Gisteren gaf in een volle zaal in het kasteel Rhoon het gitaarduo Elias-Cordas de première ten beste van mijn Prelude, Fuga en Gigue. Ik was blij en tevreden. De muziek kwam goed tot zijn recht.

 

Acta Demodoci 28-3-16

Ovidius propageerde het vegetarisme. “Nec sanguine sanguis alatur”. Laat bloed niet het voedsel zijn van bloed. Met. XV: 175

geit tijger

Acta Demodoci 14-3-2016

Demodokos leest de natuuronderzoeker Heraclitus. ” ἐδιζησάμην ἐμεωυτόν, ik heb mijzelf onderzocht.”

Acta Demodoci 7-3-2016

Om eindexamenleerlingen te kunnen helpen, herleest Demodokos de Aeneïs van Vergilius. Het begin: “Arma virumque cano”, ik bezing de wapens en de man. Interessant dat deze krijger in de Romeinse mythologie de zoon is van Venus, de godin van de liefde.

Het plaatje: Venus en de oorlogsgod Mars, door Botticelli. Venus heeft Mars bedwongen.

Acta Demodoci 29-2-2016

Demodokos leest: Ovidius, de val van Icarus. Daedalus, die voor zijn zoon  Icarus vleugels heeft gemaakt, “devovit suas artes”, vervloekt zijn eigen kunsten nadat de jongen is neergestort en in de zee is verdronken.

Acta Demodoci 22-2-2016

Demodokos zag Hail Caesar van de gebroeders Coen. https://www.youtube.com/watch?v=kMqeoW3XRa0

Acta Demodoci 15-2-2016

Demodokos zag De Kersentuin van Tsjechov, gespeeld door het NTGent. Een droeve komedie of een komisch drama? Niemand in het stuk kan de anderen bereiken en begrijpen, en de hele wereld valt uit elkaar. Dat zorgt natuurlijk voor heel malle dialogen die geen dialogen zijn. Je lacht erom maar blijft aan het eind bedroefd achter, zoals de oude huishoudster tenslotte alleen achterblijft in het verkochte huis. In het programmaboekje legt de bewerker Koen Haagdorens een verband met het neoliberalisme, maar dat bestond nog niet toen Tsjechov dit stuk schreef. Uiteenvallende werelden zijn er wel altijd geweest.

 

Acta Demodoci 8-2-2016

Demodokos heeft “Op hoop van zegen” zien uitvoeren door toneelgroep De Appel.  Zeer suggestief en symbolisch bogen de personages telkens als de deur van het toneelhuisje open ging allemaal diep naar dezelfde kant en zeiden: tjonge, wat een storm. Zo bogen ze ook voor de reder, die de zeelieden liet omkomen op een reis met een verrot schip en daarna vierduizend gulden verzekeringsgeld kon innen.

Acta Demodoci 1-2-2016

Demodokos stak gisteren zijn licht op bij de Jiddische Salon van Willy Brill cum suis.  Het Jiddisch wordt nog gesproken in Amsterdam.

Acta Demodoci 25-1-2016

Gisteren bij de uitvoering van deel 2 van het Wohltemperierte Klavier van Bach, de vader van alle componisten, door Geoffrey Madge in de opnamestudio van het Korzotheater. Deel 1 heb ik jammer genoeg gemist. Als de pianist zacht speelde was het mooi, maar in de luide passages ging de nuance verloren zodat de muziek niet meer zong. Ik had de indruk dat Madge ruzie had met de gortdroge akoestiek van de opnamestudio van het Korzotheater.

Acta Demodoci 18-1-2016

Demodokos leest Dictator van Robert Harris, een vie romancée van de Romeinse jurist en schrijver Cicero. Een wereld van ieder tegen allen, waarin de begaafde moordenaar Julius Caesar de alleenheerschappij veroverde en zelf ook werd vermoord. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Cicero’s secretaris, die het leven en de dood van zijn meester vol sympathie en medelijden beschrijft. Op de achterflap staat een enorme fout: het boek gaat niet, zoals er staat, over de ondergang van het Romeinse Rijk maar over die van de Romeinse Republiek.

Acta Demodoci 11-1-16

Demodokos’ fantasie voor gitaar solo op het Jiddische liedje Meyerke is  nu uitgegeven door Edition MatchingArts en te koop op hun site.

 

Acta Demodoci 4-1-16

Dies natalis: mokkataart

 

Acta Demodoci 28-12-15

raad en voornemen voor 2016: Saepe stilum vertas –  keer dikwijls je schrijfstift om (want met de achterkant vlak je het geschrevene uit)

Acta Demodoci 21-12-15

Demodokos zingt Oud-Grieks in een nieuwe workshop

Acta Demodoci 14-12-2015

Een nieuw stuk voor gitaar solo. Nu gaat Demodokos het redigeren voor uitgave en het instuderen om het uit te voeren.

 

Acta Demodoci 7-12-2015 Hiermee sluit Demodokos zich een paar uur per dag op.

Acta Demodoci 30-11-15  Workshops   Stemwerk: Koorvorming (solfège),    Het Jiddische lied,    Workshop Latijnse poëzie: Odi et amo, de tango en   Mythologie. Huur mij in!

Acta Demodoci 23-11-2015  Gerepeteerd met Margreet Schuemie, soror mea in artibus liberalibus. We werken aan een programma met Nederlandstalige liederen. Teksten van Vroman, Hanlo, Achterberg, Slauerhoff en Ostaijen.

16-11-2015 Afgelopen vrijdag in het conservatorium van Utrecht de eerste presentatie van MatchingArts, een nieuw collectief van componisten en uitvoerend musici. De oprichters lieten hun muziek horen en ik heb met plezier geluisterd, dus ik vind het heel leuk dat ook mijn muziek bij MatchingArts wordt uitgegeven. http://www.ma-collective.com/  Die nacht las ik pas het bericht van de moorden in Parijs. Het was een raar zweverig gevoel dat ik het in mijn onwetendheid best leuk had gehad op een dag van groot maatschappelijk onheil. Toch zijn mijn dingetjes voor mij heel belangrijk en daar zie ik ook geen kwaad in, integendeel: als we de cultuur niet helpen maken ieder op zijn kleine plek, hebben we er geen om te verdedigen.

 

9-11-2015 ἀντὶ κασιγνήτου ξεῖνός θ᾽ ἱκέτης τε τέτυκται/ ἀνέρι, ὅς τ᾽ ὀλίγον περ ἐπιψαύῃ πραπίδεσσι.Gelijk aan een broer is een vreemdeling en smekeling/ voor wie ook maar een greintje verstand heeft. Homerus, Odyssee boek 8 regel 546-547

2-11-15 Met hoeveel sympathie lees ik het werk van mijn lotgenoot, de Romeinse filosoof Seneca. Hij had ook astma, maar doordat hij tweeduizend jaar eerder leefde, moest hij zijn benauwdheden telkens opnieuw ongetemperd doormaken. Elke aanval beleefde hij als een “laatste ademtocht”. Met de nabijheid van de dood verzoende hij zich met de opmerking, dat hij voor zijn geboorte ook al niet had bestaan en daar geen enkele hinder van had gehad.

Si quid in hac re tormenti est, necesse est et fuisse, antequam prodiremus in lucem; atqui nullam sensimus tunc vexationem.

 

25-10-15 Ik ben bezig mijn muzieknoten zo netjes in mijn nieuwe computer te zetten dat ze kunnen worden uitgegeven. Wat kost dat een tijd en moeite! Ik vermoed dat ik vroeger, toen ik nog langzaam en voorzichtig met een pen op notenpapier schreef, niet meer tijd daarvoor nodig had dan nu voor het typen. Ook waren mijn noten toen net zo makkelijk te lezen als nu. Dit is een heel kleine illustratie van Lucretius’ Eadem sunt omnia semper– Alles is altijd hetzelfde.


19-10-15 Hooivork Deze week bijles Grieks gegeven. Een van de leerlingen noemde de letter Ψ, die hij maar niet kon onthouden, een “debiele hooivork”.  Een mooie agrarische vergelijking, die de oude Grieken zeker gewaardeerd zouden hebben.


12-10-15 Helpen waarschuwen tegen een Paard van Troje. De foto is genomen op de TTIP-demonstratie in Amsterdam van 10 oktober. Met het paard wordt gesuggereerd, dat het vrijhandelsverdrag een Paard van Troje is. De dodelijke lading is in dit geval het recht van ondernemingen om een natie middels claims te bewegen tot beleid dat voor hen profijtelijk is, met andere woorden het op de knieën dwingen van de democratie.

5-10-15 Afgelopen donderdag had ik een optredentje in het Mr. Visserhuis, het Joods bejaardentehuis in Den Haag. Ik luisterde een Soekot-dienst op met mijn Jiddisch geïnspireerde gitaarmuziek. Ik hang zelf geen enkele godsdienst aan, maar vind Soekot beslist iets aandoenlijks hebben. Verschillende planten en vruchten worden gebundeld, waarvan sommige smaak hebben (dat wordt geassocieerd met kennis van de Tora), andere geur (staat voor goede daden), weer andere allebei, en nog andere geen van beide. De ontwapenende moraal is nu, dat niet alleen de geleerden en de weldadigen, maar ook ook de mensen die “geur noch smaak” hebben onmisbaar zijn.

 

28-9-2015 Ik, Bart Berman Demodokos heb als componist deelgenomen aan een project van de Haagse Kunstkring, De Bovenkamers geheten. Ziehier de video die er door Ron Sikking over gemaakt is. Mijn bijdrage is het pianostuk “De toren van Babel”, dat in de kamer (kamer 1) niet te horen is maar te lezen op drie grote vellen papier aan de wand. Ook als je niet zo goed noten leest heb je er wel iets aan, want je kunt dan altijd nog zien waar veel hoge of lage noten staan en waar alle stemmen tegelijk klinken en waar juist niet. Bovendien staat er een verhaaltje bij. Ik had wel een continu klinkende geluidsband kunnen installeren, maar vond kamer 1 een echte stilteruimte. Mijn stuk is een reactie op een grote kartonnen sculptuur van Jan de Weerd (met magisch licht van binnenuit), die ook De toren van Babel heet. Ik heb de muziek daarboven opgehangen, in de hoop dat iemand anders weer verder de hoogte in zou gaan. (Later heeft Bill Bogaarts een vliegtuig aan het plafond gehangen, weer hoger dan mijn muziekstuk.Lager dan het muziekstuk en de kartonnen toren liggen aan de andere kant van de kamer de wolken waar het vliegtuig kennelijk op uitkijkt.)

Ik zou zeggen, ga kijken!

Update: Carolien Devilee, die ook een compositie voor dit project heeft gemaakt,  las het stuk dat ik heb geschreven en wil het gaan spelen.

 

Geef een reactie